Saturday, October 31, 2015

Kepentingan Kewangan Peribadi – Bahagian 1

Kenapakah pengurusan kewangan peribadi amat penting dalam kehidupan seharian kita sekiranya ingin mencapai status “financially freed”? Apakah unsu-unsur yang penting dalam menjamin kewangan peribadi kita selaras dengan matlamat kewangan kita? Apa? Keluar sama dengan masuk? Apakah yang boleh difahami dengan analogi tersebut? Sebagai seorang jurutera kimia/proses, keseimbangan jisim dan tenaga adalah amat penting. Sekiranya pemahaman terhadap keseimbangan jisim dan tenaga sudah kukuh maka mudahlah subjek-subjek yang akan datang. Saya secara peribadi mengalami trauma dalam subjek ini sewaktu tahun pertama pengajian dengan mitos bahawa subjek keseimbangan jisim dan tenaga amat sukar dan selalunya pelajar akan gagal.

Selalunya mitos akan mempengaruhi cara pemikiran kita sekiranya tidak dilengkapi dengan ilmu yang betul dan cukup dalam memahami sesuatu perkara. Kembali kepada subjek keseimbangan jisim dan tenaga, pada awalnya berasa sukar kerana perasaan takut dengan cerita-cerita mitos daripada rakan-rakan senior yang telah diturunkan generasi ke generasi. Haha atau huhu? Haha! Memandangkan pensyarah kami pada tahun dibahagikan kepada dua (2) pensyarah; satu pensyarah untuk keseimbangan jisim dan satu pensyarah lagi untuk keseimbangan tenaga, saya mendapati subjek tu agak sukar difahami pada awalnya kerana cara penyampaian lebih berpandukan teori semata-mata. Nota untuk keseimbangan jisim yang disediakan pensyarah pertama lagi tebal daripada buku teks untuk keseluruhan silibes dan nota daripada pensyarah kedua yang ditugaskan untuk keseimbangan tenaga adalah kurang 50 muka surat. Untuk pengetahuan semua, untuk memahami keseimbangan tenaga, kita perlu asas yang kuat dalam keseimbangan jisim. Boleh bayangkan dilema kami semua pada tahun itu? Ya! Memang seram!
 
Apa yang saya ingin sampaikan di sini dalam pengurusan kewangan peribadi adalah mengenai cara pengajaran dan pembelajaran akan memberi impak yang besar dalam menghasilkan sesuatu keberkesanan. Oleh yang demikian, pelajari ilmu kewangan supaya kita akan boleh menghasilkan suatu impak yang amat berkesan dalam mencapai matlamat kita untuk “financially freed”.


Mungkin ramai yang masih buntu mengenai kaitan subjek saya ambil sebagai seorang pelajar kejuruteraan kimia dengan kewangan peribadi kita. Seperti yang diilustrasikan dalam maksud perkataan “keseimbangan” maka amatlah penting juga dalam keseimbangan kewangan kita dalam memantau aliran tunai kita. Pengurusan aliran tunai yang mantap akan menghasilkan suatu keseimbangan dalam kewangan peribadi kita yakni aliran kemasukan dan keluaran dapat dikenal pasti. Sekiranya kita dapat kenal pasti segala yang masuk dan keluar, barulah kita dapat mengoptimumkan simpanan kita dan seterusnya dapat meneruskan agenda dalam pelaburan untuk mencapai kebebasan kewangan. Pengurusan aliran tunai yang mantap adalah faktor utama dalam mencerminkan kejayaan sesebuah syarikat kerana keuntungan dan kerugian dapat dilihat dan dapat diunjurkan dalam mengoptimumkannya di masa hadapan. Nantikan kemunculan artikel baru mengenai kepentingan kewangan peribadi yang akan mengulas berpandukan pengalaman peribadi saya dalam menguruskan aliran tunai untuk memaksimakan simpanan untuk pelaburan terutamanya dalam hartanah.

No comments:

Post a Comment