Saturday, October 24, 2015

Simpanan

Berapakah simpanan kita setakat ini? Mampukah ianya dipanggil simpanan untuk menampung perbelanjaan bulanan kita sekurang-kurangnya selama enam (6) bulan? Apakah kepentingan daripada simpanan wang hasil gaji kita? Adakah seseorang yang bergelar sebagai pelabur memulakan pelaburannya tanpa mempunyai sebarang simpanan atau di dunia pelaburan tanpa mempunyai tunai di tangan?

Sikap kita dalam memupuk untuk menyimpan wang gaji atau lebih dikenali sebagai perolehan aktif yakni diperoleh dengan hasil kita bekerja bukan wang yang bekerja adalah faktor utama yang meyakinkan kita sama ada berdisiplinkah kita dalam menceburkan diri dalam pelaburan. Ini adalah kerana pengurusan kewangan peribadi memainkan peranan yang penting sebelum bermulanya sesuatu pelaburan. Sekiranya kita tidak dapat menguruskan pendapatan actif mana mungkin dapat menguruskan pendapatan pasif.

Peruntukkan sebahagian daripada gaji kita untuk simpanan atau untuk pelaburan tidaklah begitu sukar sekiranya kita dilengkapi dengan ilmu dengan disiplin untuk diamalkan. Ini adalah kerana kejayaan dalam pelaburan adalah amat bergantung kepada disiplin atau sikap kita untuk berjaya. Sikap kita yang berpaksikan disiplin amatlah penting untuk memupuk sikap menabung secara konsisten bagi menjamin keperluan kecemasan yang mencukupi di samping sebagai permulaan untuk pelaburan.

Bagi yang sudah memulakan aktiviti menabung sewaktu kecil di sekolah sehingga istiqamah ke alam kerjaya, syabas saya ucapkan kerana dapat mendisiplinkan diri memupuk sikap menabung. Sekiranya belum, apakah anda patut lakukan? Sudah semestinya memulakan secepat mungking supaya tidak ketinggalan jauh. Selagi mana anda sudah memulakan walaupun seminit yang sudah, anda tidaklah dikira sebagai sudah terlambat malah anda masih bersama orang sudah menabung.

Saya ingin tekankan di sini bahawa amoun bukanlah perkara yang amat penting dalam memupuk sikap menabung malah konsistensi adalah faktor utama dalam mereliasasikan matlamat menabung kita yang seterusnya akan menjadi panduan untuk memulakan pelaburan. Pelaburan yang mungkin boleh dibincangkan daripada pelbagai peluang yang berlandaskan syariat Islam. Namun, saya secara peribadi akan membincangkan pelaburan hartanah di masa akan datang.

Sebagai contoh kita boleh andaikan satu senario; Afnan memulakan kerjayanya sebagai seorang jurutera dengan gaji sebanyak RM 2,000 dan memaksa untuk menyimpan sebanyak RM 1,000 walhal kos sara hidup beliau adalah melebihi RM 1,000 berdasarkan keadaan ekonomi sekarang. Maka, Afnan seharusnya lebih bersikap realistik supaya simpanan daripada sebahagian gajinya akan konsisten dari masa ke semasa. Jadi, apakah peratus simpanan yang rasional bagi beliau? Saya sarankan simpanan beliau boleh ditingkatkan sebanyak 5% setiap tahun yang mana permulaannya boleh dimulakan dengan 5% daripada gajinya. Setelah simpanan ini menjadi amalan, secara otomatiknya kita boleh Nampak kesan yang menakjubkan di mana kita akan teruja untuk meningkatkan simpanan kita dan seterusnya akan mendapatkan keyakinan untuk memulakan pelaburan kita walaupun pada mulanya mungkin permulaan yang kecil tetapi kesannya amat memberangsankang.

Nantikan artikel-artikel pada masa akan datang terutamanya mengenai kewangan peribadi dan pelaburan hartanah yang akan dikongsikan berdasarkan pengalaman peribadi saya.

No comments:

Post a Comment